keskiviikko 25. marraskuuta 2015

Voimansiirto 2 Kaksoismassavauhtipyörä

KAKSOISMASSAVAUHTIPYÖRÄ







Kaksoismassavauhtipyörää käytetään perinteisen vauhtipyörän sijasta siksi että kaksoismassavauhtipyörä vaimentaa paljon paremmin moottorin pyörimisestä aiheutuvia värinöitä. Kaksoismassavauhtipyörä eroaa tavallasesta vauhtipyörästä siten että kaksoismassavauhtipyörä koostuu kahdesta eri osasta, primäärisestä- ja sekundäärisestä vauhtipyörästä. Nämä osat on liitetty toisiinsa jousi vaimenninjärjestelmällä ja kuula- tai liukulaakerilla jotta osat voivat pyöriä eri aikaan. Viallinen kaksoismassavauhtipyörä ei vähän vaurioituneena vaikuta ajossa juurikaan mutta auton ollessa tyhjäkäynnillä auto tärisee hirveästi. Kaksoismassavauhtipyörän tilalle laitettaessa normaalin kiinteän vauhtipyörän kytkimen osat eivät käy enää paikalleen. Kaksoismassavauhtipyörän kunto tarkistetaan vaihdelaatikon irti ollessa katsomalla ettei siinä ole ylikuumenemisesta johtuvia sinisiä jälkiä tai halkeamia. Myös katsotaan että onko vauhtipyörän laakerit vuotanut, tiiviste puuttuu tai laakeri on jumittunut. Kaksoismassavauhtipyörä kiinnitetään samalla tavoin kuin perinteinen vauhtipyörä eli suoraan kampiakseliin. Kiinnitykseen on käytettävä tarkoitukseen valmistettuja pultteja jotka kestävät tärinät ja suuren vääntömomentin.




Video aiheeseen https://www.youtube.com/watch?v=4IxjFXx_Ouw 



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti