keskiviikko 25. marraskuuta 2015

Voimansiirto 2 Kytkimen kunnostus

KYTKIMEN KUNNOSTUS




















Tein kytkimen ja kaksoismassavauhtipyörän vaihdon ollessani työharjoittelussa elokuussa 2015. Autoni oli Volvo S60 2.4 D5.


Ensimmäisenä otetaan auto nosturille irrotetaan akun miinusnapa, lasketaan vaihteistoöljyt pois vaihdelaatikosta ja otetaan molemmat eturenkaat pois. Tämän jälkeen irrotetaan molemmilta puolilta jarrut, raidetangonpään mutteri, alapallon mutterin sekä vetoakselin mutterin. Nämä tehtyään saa otettua vetoakselit pois. Seuraavaksi konetilasta puretaan ilmanpuhdistin, paljon letkuja ja sähköjohtoja, vaihteensiirtimet, moottorin kannake sekä starttimoottori jotta päästään vaihdelaatikon pultteihin käsiksi. Moottori pitää tukea yläpuolelta ettei se retkahda alaspäin. Tässä vaiheessa ruvetaan irrottamaan vaihdelaatikon pultteja. Otetaan kevennin vaihdelaatikon alle tukemaan sen painoa. Kun kaikki pultit on irrotettu ota vaihdelaatikko alas ja aseta se pöydälle. Irrotetaan kytkimen pultit. Otetaan kytkin pöydälle. Seuraavaksi tarkistetaan vauhtipyörän kunto. Tässä tapauksessa kyseessä oli kaksoismassavauhtipyörä ja se oli huonossa kunnossa joten se piti uusia. Kasasin auton päinvastaisessa järjestyksessä ja lopuksi laitoin vaihdelaatikkoon öljyt.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti