maanantai 30. marraskuuta 2015

Voimansiirto 2 Automaattivaihteistot

AUTOMAATTIVAIHTEISTOT


Automaattivaihteisto hoitaa automaattisesti sopivan välityssuhteen ajotilanteesta riippuen. Nykyaikaiset automaattivaihteistot voidaan jakaa kolmeen ryhmään: portaattomiin vaihteistoihin ns. CVT- vaihteistoihin, mekaanisiin vaihteistoihin, joiden vaihdevalitsimen ja kytkimen käyttö ohjataan sähköisesti sekä automaattivaihteistoihin joissa on nestevaihteet ja planeettapyörästöt eli "perinteiset" vaihteistot.



Automaattivaihteistojen etu on käyttömukavuus. Kuljettajan ei tarvitse kun laittaa vaihdevalitsin ajoasentoon ja auto hoitaa vaihteiden vaihtamisen. Kun välityssuhde on ajotilanteen mukainen ja kun se on toteutettu nestekytkimellä se estää moottorin ja voimansiirron liiallisen rasittumisen ja ylikuormittumisen. Automaattivaihteistojen heikkoutena voidaan pitää mekaaniseen vaihteistoon verrattuna huononpaa hyötysuhdetta, joka johtuu sisäsistä osista ja lisääntyvästä sähkön tarpeesta.


Perinteisen automaativaihteiston pääosat ovat: Momentinmuunnin, öljypumppu, planeettavaihteistot, kytkimet, jarrut, hydraulinen ohjaus sekä vaihteiston ulkopuolella sähköinen ohjausjärjestelmä ja vaihdevalitsin.



DSG-automaattivaihteistot












 DSG-automaattivaihteisto on volkswagenin käyttämä kaksoiskytkinvaihteisto. Vaihteisto on sähköisesti ohjattu ja varustettu kahdella kytkin akselilla, toinen parittomille vaihteille ja toinen parillisille vaihteille. Ajo on melkein katkotonta koska seuraava vaihde on jo kytkettynä valmiiksi seuraavaa vaihtoa varten. DSG-vaihteistossa ei ole perinteistä momentinmuunninta.



CVT-automaattivaihteisto









 CVT (continously variable transmission) on portaaton automaattivaihteisto, jossa teho välitetään metallihihnallisella variaattorilla. Metallihihna on kahden kartion välissä joiden etäisyyttä säätämällä saadaan hihnan nopeus kasvamaan ja pienenemään eli välityssuhde muuttuu. Vaihteistossa on siis loppumaton määrä välityssuhteita suurimman ja pienimmän välillä. CVT-vaihteisto on perinteistä vaihteistoa taloudellisempi koska se on yksinkertaisempi ja käyttää välityssuhdetta tehokkaasti hyväkseen.


MOMENTINMUUNNIN

 

 Momentinmuunnin välittää portaattomasti ja vahvistaa moottorin vääntömomentin vaihteistoon. Momentinmuunnin on täynnä vaihteistoöljyä joka toimii muuntimen väliaineena.
Momentinmuuntimen pääosat ovat: staattoripyörä, pumppupyörä ja turbiinipyörä. Staattoripyörä on kiinnitetty vapaakytkimen kautta vaihdelaatikon runkoon. Pumppupyörä on kiinnitetty kampiakseliin. Turbiinipyörä on kiinnitetty vaihteiston sisään menevään akseliin. Kampiakseli pyörittää pumppupyörää ja siinä oleva pyörii samaan suuntaan. Pyörimisnopeuden kasvaessa keskipakoisvoima pakottaa öljyn virtaamaan pyörän ulkokehälle. Öljy osuu turbiinipyörään ja saa sen liikkeelle, öljy palaa takaisin pumppupyörään. Staattoripyörällä ohjataan öljyn virtausta kun pyörien nopeuserot on suuret.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti