maanantai 16. marraskuuta 2015

Oppimistetävät: Puristuspainemittaus, ohivuotomittaus ja päästömittaus

 Teimme mittaukset Toyota Carina E 1.6L bensiini vm. 1992
 
 
Ensimmäisenä irroitimme tulpanhatut ja irroitimme tulpat.
 
 
 
 
 
Tämän jälkeen teimme puristuspainemittauksen. Eli laitoimme puristuspainemittarin ensimmäisen sylinterin tulpanreikään ja toinen starttaa moottoria samalla. Mittari piirtää tuloksen mittakorttiin. Tee samalla tavalla kaikkiin sylintereihin.
 
 
 
 
 Puristuspainemittauksen tulokset:
 
1. sylinteri 11bar
2. sylinteri 10,5bar
3. sylinteri 11.5bar
4. sylinteri 11bar
 
Puristuspaineet ovat ok 490tkm ajetulle autolle.
 
 
 
Ohivuotomittauksessa testattavan sylinterin mäntä laitetaan yläkuolokohtaan. Mittari kierretään kannessa olevaan tulpan kierteiseen. Mittariin laitetaan paineilmaletku. Mittarin lävitse kulkee ilmaa ja se näyttää ohivuodon määrän.
 
 
Alla kuvia ovivuotomittarista.
 
 
 
 
Teimme päästömittauksen AVL GAS 1000- laitteella. Moottori pitää olla käytettynä käyntilämpimäksi ennen mittauksen suorittamista. Sitten laitetaan mittausletku auton pakoputkeen ja magneetti johonkin kohti auton lohkoa josta se saa kierrokset mittaukseen. Laite neuvoo miten mittauksessa edetään.
 
 
Mittaus oli HYLÄTTY, koska HC- päästöjä sekä CO- päästöjä oli liikaa. Totesimme myös että auton pakoputki vuotaa katalysaattorin jälkeen. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti