torstai 18. syyskuuta 2014

Moottoritekniikka 1 Tehtävä 3 Nelitahtimoottori

Tässä tehtävässä kerron mitä auton nelitahtimoottori sisältää ja miten se toimii.

Tuossa linkki videoon, johon tämä tehtävä perustuu: https://www.youtube.com/watch?v=thh_RygJdRs

Ensimmäisenä kampiakseliin kiinnitetään kampiakselin laakerit, kiertokanget, kierokankien neulalaakerit, männät joissa männänrenkaat, männäntapit ja männäntapin sokat. Tämä yhdistelmä liitetään sylinteriryhmään. Tässä vaiheessa männät menevät sylintereihin. Kampiakselin toiseen päähän kiinnitetään vauhtipyörä joka pyörittää vaihteistoa ja muuta voimansiirtoa. Vauhtipyörään kiinnitetään myös starttimoottori.

Seuraavaksi kasataan sylinterikansi. Ensimmäisenä laitetaan venttiilit, venttiilijouset, venttiililautaset ja venttiilin lukittimet/kiilat. Viimeisenä näiden yläpuolelle venttiilinpainimet. Tässä tapauksessa jokaiselle sylinterille on 4 venttiiliä, 2 imuventtiiliä ja 2 pakoventtiiliä. Lisäksi sylinterikanteen kuuluu kaksi nokka-akselia ja niiden laakerit. Nokka-akseleiden "nokkien" tehtävä on painaa venttiilinpainimia joka aikaansaa venttiilin aukeamisen ja kiinni menemisen. Sylinterikansi on sijoitettu sylinteriryhmän yläpuolelle pinnapulteilla. Kansien sauma on tiivistetty useimmissa moottoreissa metallisella tai kumiseoksisella tiivisteellä.

Seuraavaksi moottoriin asennetaan nokka- ja apulaiteketju. Näiden päälle asennetaan metallinen tiivis kotelo jossa öljy pääsee kiertämään ja rasvaamaan ketjuja.

Tämän jälkeen vuorossa venttiilikannen asennus. Se tulee sylinterikannen päälle. Ensin tiiviste ja sitten itse koppa. Se kiinnitetään useilla pulteilla. Sitten sylinteriryhmän alaosaan liitetään öljypohja jossa suurin osa moottorin öljystä sijaitsee.

Seuraavana vuorossa imusarjan asennus ja jotain muuta hilpettä. Ja myös öljytikku.

Sitten asennetaan suuttimet, tulpat, tulpanjohdot ja virranjakaja

Toiselle puolelle moottoria asennetaan vesipumppu, jonka päälle tulee hihnapyörä. Asennetaan myöskin kiristin, kampiakselin hihnapyörä, ohjaustehostin, toinen kiristin ja laturi. Nämä yhdistetään hihnalla.

Viimeisenä asennetaan pakosarja ja sen suoja.

Videon loppuosa kertoo nelitahtimoottorin toiminnasta. Nelitahdin neljä tahtia ovat imu, puristus, työ ja pako. Imutahdissa mäntä on yläällä ja alas laskeassaan imuventtiili aukeaa ja alas menevä mäntä imee polttoaine/ilma seosta sylinteriin. Tässä vaiheessa imuventtiili menee kiinni. Puristustahdissa mäntä nousee ylös samalla puristaen seoksen pieneen tilaan ja samalla nostaen paineen sylinterissä korkeaksi (tilaa kutsutaan palotilaksi). Työtahdissä sytytystulppa antaa kipinän joka sytyttää polttoaineseoksen. Tämä aikaansaa männän liikkeen alas ja antaa voimaa kampiakselille. Pakotahdissa pakoventtiili aukeaa ja mäntä nousee ylös poistaen pakokaasut.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti