tiistai 1. joulukuuta 2015

Sähkötekniikka Tehtävät Starttimoottori

Starttimoottori on tasavirralla toimiva sähkömoottori jota käytetään auton polttomoottorin käynnistykseen. Normaaleissa henkilöautoissa starttimoottorin teho on 1-2kw, dieselmoottoreissa tehokkaampi.

Kenttäkäämitty starttimoottori tarkoittaa ettei moottorissa ole ollenkaan kestomagneetteja. Staattorin ulkokehällä olevat kestomagneetit voidaan mahdollisesti vaihtaa sähkömagneettisiin keloihin. Säätämällä ankkurikäämin virtaa ja jännitettä on mahdollista vaikuttaa nopeus/voima suhteeseen moottorin akselilla. Starttimoottorin pyörimisnopeus on suoraan verrannollinen kelan jännitteeseen ja virtaan.


 Ankkuri on laakeroitu veto- ja hiili päätyyn siten, ettei se pääse liikkumaan sivuttain. Ankkuriakseli on ontto ja se on muotoiltu vetopäästään monilevykytkimen koteloksi.


Hiilipäätyyn ankkuri on laakeroitu liukulaakerilla. Hiilipäädyssä on kiinni työntösolenoidi ja siinä kiinni ohjausrele kytkemisvaiheita varten. Hiilipääty on suojattu kotelolla, joka suojaa laakeria, solenoidia ja muita osia. Kommukaattorin ja hiiliharjojen ympärillä on lisäksi tiivistesuojapanta.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti