keskiviikko 19. marraskuuta 2014

Sähkötekniikan Perusteet 1 Tehtävä 2

1: Nimeä käynnistimen pääosat:
- Siirtohaarukka ja käynnistyshammaspyörä
- Siirtorele eli solenoidi
- Tasasähkömoottori




2. Kuinka käynnistin lähtee pyörimään?


- Käynnistin lähtee pyörimään kun virta-avain käännetään käynnistys asentoon, silloin yhdistyy herätevirta solenoidin pito- ja veto käämeille. Magneettikenttä vetää rautasydämen solenoidin sisään jousivoimaa vasten. Rautasydämen toiseen päähän nivelöity siirtohaarukka työntää käynnistyshammaspyörän, auton vauhtipyörän hammaskehälle. Herätevirran tullessa solenoidille, solenoidin toisessa päässä oleva kosketuslevy yhdistää akulta tulevan kaapelin sekä käynnistimen sisään menevän kaapelin, jolloin käynnistimen sisään menee virta. Magnetismin ja virran avulla käynnistin rupeaa pyörimään.




3. Nimeä solenoidin tehtävät.


- Solenoidin tehtävä on siirtää käynnistimen rattaat oikeaan asentoon.
- Solenoidi myös yhdistää akulta tulevan virran käynnistimen käämeille


4. Käynnistinjärjestelmän kytkentäkaavio:









5. Kuinka paljon käynnistin ottaa akulta virtaa?


- Käynnistin ottaa akulta virtaa 146-178 A
- Virran määrä riippuu käynnistimestä ja moottorin koosta.


6. Mittaa solenoidin käämit.
- Pitokäämi: Noin 2 ohmia
- Vetokäämi: Noin 0,05 ohmia





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti