Nelivetojärjestelmät
Keskitasauspyörästö
Keskitasauspyörästö jakaa voiman etu- ja taka-akselille esimerkiksi siten että kun takapyörät alkavat sutia se siirtää voimaa etupyörille. Tästä on hyötyä vaikeassa maastossa. Keskitasauspyörästön voi myös lukita jolloin voima on sama etu- ja taka-akselilla kokoajan.
Torsen
Torsen-tasauspyörästö välittää voiman mitä sutiva pyörä ei
voi käyttää, toisen akselin pitäville pyörille. Mikäli kaikilla pyörillä on maksimaalinen pito ja pystyy käyttämään hyödykseen moottorin tuottamaa tehoa, on
tasauspyörästön jarruttava vaikutus vähäinen, vaikka pyörien nopeudet ovatkin erisuuruiset.
Viskokytkin
Viskokytkimen toiminta perustuu etu- ja taka-akselien välisen
pyörimisnopeuden eroon ja öljyn sitkistymiseen. Normaaliajossa
viskokytkin ei osallistu lainkaan ajoon vaan tulee mukaan kun
akseleille tulee nopeuseroa. Jos autossa on viskokytkin, keskitasauspyörästöä ei tarvita. Kytkimen kuoren sisällä on levypakka, joista
joka toinen on kiinni ulkokuoressa ja joka toinen sisääntuloakselissa.
Kytkimen ulkokuori on kiinnitetty ulostuloakseliin. Lamellien välissä on
viskositeettiominaisuuksiltaan sopivaa silikoniöljyä. Kytkin toimii
siten, että sisään- ja ulostuloakselien pyörimisnopeuseron kasvaessa
lamellien välissä oleva silikoniöljy alkaa lämmetä ja jäykistyä, mikä
kytkee sisään- ja ulostulopuolet toisiinsa. Tällöin myös paine kotelon
sisällä kasvaa ja levyt puristuvat kiinni toisiinsa. Vastaavasti kun
akselin renkaiden nopeus tasautuu, muuttuu öljy takaisin
juoksevaksi.
Haldex-kytkin
Haldex-kytkin on elektronisesti ohjattu lamellikytkin joka perustuu hydraulipaine-eroon. Se toimii samalla tavalla kuin tavallinen lamellikytkin mutta se on sähköisesti ohjattu. Kytkimeen
tuotetaan esipaine sähköisesti pienellä sähköpumpulla, mutta kytkeytymiseen
tarvittava käyttöpaine saadaan hydraulipumppujen pyörimisnopeuserolla. Järjelmä on täysin sähköinen ja se säätyy venttiilien avulla. Haldex-kytkin on yleisesti VW- konsernin poikittaismoottorisissa autoissa. Kytkimen toiminta ei perustu ainoastaan akseleiden nopeuseroihin niin ABS-, ajonvakautus- ja luistonestojärjestelmät toimivat täysin normaalisti. Normaali ajo-olosuhteissa voimanjako haldexissa on 90/10 eli periaatteessa etuveto.
Neliveto ei vaikuta muuten jarrutuskäyttäytymiseen paitsi jos vetää käsijarrua vedon ollessa päällä. Neliveto autolle ei voi tehdä jarrutustestiä samalla laitteella kuin etu-tai takavetoiseen. Jarrut testataan normaalisti etu-tai taka-akselilta jolloin toinen akseli jää pois rullilta. Tällöin toisenkin akselin pyörät pyrkivät pyörimään.
Nelivetoautoon pitää vaihtaa perä- ja tasauspyörästö-öljyt tietyin väliajoin. Eli nelivetoautoa joutuu huoltamaan vähän enemmän kuin kaksivetoista autoa
Neliveto ei vaikuta muuten jarrutuskäyttäytymiseen paitsi jos vetää käsijarrua vedon ollessa päällä. Neliveto autolle ei voi tehdä jarrutustestiä samalla laitteella kuin etu-tai takavetoiseen. Jarrut testataan normaalisti etu-tai taka-akselilta jolloin toinen akseli jää pois rullilta. Tällöin toisenkin akselin pyörät pyrkivät pyörimään.
Nelivetoautoon pitää vaihtaa perä- ja tasauspyörästö-öljyt tietyin väliajoin. Eli nelivetoautoa joutuu huoltamaan vähän enemmän kuin kaksivetoista autoa
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti