Starttimoottori on tasavirralla toimiva sähkömoottori jota käytetään auton polttomoottorin käynnistykseen. Normaaleissa henkilöautoissa starttimoottorin teho on 1-2kw, dieselmoottoreissa tehokkaampi.
Kenttäkäämitty
starttimoottori tarkoittaa ettei moottorissa ole ollenkaan kestomagneetteja. Staattorin ulkokehällä olevat kestomagneetit voidaan mahdollisesti vaihtaa
sähkömagneettisiin keloihin. Säätämällä ankkurikäämin virtaa ja jännitettä on
mahdollista vaikuttaa nopeus/voima suhteeseen moottorin akselilla. Starttimoottorin
pyörimisnopeus on suoraan verrannollinen kelan jännitteeseen ja virtaan.
Ankkuri on laakeroitu veto- ja hiili päätyyn siten,
ettei se pääse liikkumaan sivuttain. Ankkuriakseli on ontto ja se on muotoiltu
vetopäästään monilevykytkimen koteloksi.
Hiilipäätyyn ankkuri on laakeroitu liukulaakerilla.
Hiilipäädyssä on kiinni työntösolenoidi ja siinä kiinni ohjausrele
kytkemisvaiheita varten. Hiilipääty on suojattu kotelolla, joka suojaa laakeria, solenoidia ja muita osia. Kommukaattorin ja hiiliharjojen ympärillä on lisäksi
tiivistesuojapanta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti